Berg-etappes 2015

Waar wordt de Tour de France beslist, is dat op de lange vlakke etappes met de mogelijkheid op een lange ontsnapping. Is het de lange tijdrit, echt iets voor de specialisten of zijn het de bergetappes die de scherprechter van de Tour de France zijn. In de Tour de France van 2015 waren zeven heuvelritten, ritten die voor het peloton in goede doen geen enkel probleem op gaat leveren. Maar de bergetappes in 2015 waren lang en zwaar. Vooral veel. Maar liefst 7 bergetappes waren er in de Tour van 2015. Ook in 2015 waren er weer veel bekende en traditionele bergen en beklimmingen in het routeschema opgenomen. Hoe zagen die bergetappes eruit en wie waren de winnaars, laten we de bergetappes eens op een rijtje zetten:

Etappe 10: Na de rustdag in Pau stond de eerste Pyreneeën rit op het ritschema, de etappe ging van Tarbes naar het skioord La Pierre-Saint-Martin en was 166 kilometer lang. Drie bergen van de vierde categorie en een slotklim van 23 kilometer naar de top van de Col de Soudat, een berg van de hoogste categorie op 1610 meter hoogte. De etappe werd gewonnen door Chris Froome op Quatorze Julliet de Franse Nationale feestdag, en hij pakt ook nog eens de gele trui.

Etappe 11:

De tweede Pyreneeënrit ging over 188 kilometer van Pau naar Cauterets. In deze etappe zaten twee bergklassiekers uit de Tour geschiedenis de Col D’Aspin en de Col du Tourmalet, een echte etappe voor de klimmers. Het was de Pool Rafal Majka die de etappewinst pakte.

Etappe 12:

De laatste Pyreneen rit ging van Lannemezan naar Plateau de Beille, met zijn 195 kilometer was het de langste bergetappe uit de Tour. De rit werd gewonnen door de Spanjaard Joaquim Rodriguez van Katjoesja. De renners kregen twee bergen van de eerste categorie voor hun kiezen en op het eind de slotklim naar Plateau de Beille op 1780 meter hoogte.

De renners lieten de Pyreneeën achter zich en de komende vier dagen gingen de ritten over licht heuvelachtig terrein. Voor de renners de Alpen in gingen, was er nog eerst een rust dag in Gap. Maar liefst vier etappes moesten de renners afleggen in de Alpen.

Etappe 17:

De koers ging van Digne-Les Bain naar Pra-Loup over 161 kilometer, het was niet een erg zware rit. Een mooie manier om aan het Alpenlandschap te wennen. Met één berg van de eerste categorie de Col d’Allos was de rit niet al te zwaar, de Duitser Simon Gerschke kwam als eerst over de meet.

Etappe18:

de rit ging van Gap naar Saint-Jean-de- Maurienne over 186,5 kilometer, het begon met vijf bergen van de 2e en 3e categorie maar de Col du Glandon was de scherprechter, de berg van de hoogste categorie met een hoogte van 1924 meter lag op 40 kilometer van de finish. De rit werd gewonnen door de Fransman Romain Bardet met een halve minuut voorsprong op zijn landgenoot Piere Rolland.

Etappe 19:

Ging van Saint-Jean-de-Maurienne naar La Toussuire over 138 kilometer. Het was een zware etappe met bekende bergen, de Col du Glandon werd voor de tweede keer beklommen en ook de Col de la Croix de Fer stond op het programma. Het plan was om de gele trui van Chris Froome aan te vallen maar dat lukt maar gedeeltelijk. De overwinning ging naar Vincenzo Nibali maar de voorsprong op Chris Froome van 1.14 was niet voldoende om de gele trui te pakken.

Etappe 20:

De laatste etappe in de Alpen en ook de laatste kans voor de klassementsrenners om de gele trui van Froome over te nemen ging van Modane naar Alpe D’Huez over 110,5. Na 56 kilometer moesten de renners voor de tweede keer de Croix de Fer beklimmen en op 14 kilometer voor de finish wachtte de slotklim naar Alpe D’Huez, de Nederlandse berg. De beklimming telt 21 genummerde haarspeldbochten en is behoorlijk lastig. De Nederlandse berg waar in het verleden 8 keer een Nederlandse winnaar werd gevierd wordt altijd door duizenden Nederlanders bezocht tijden de Tour. De winnaar van 2015 op Alpe D’Huez was de Fransman Thibaut Pinot.

Ook in 2015 werd het klassement weer gemaakt in de bergen, het typische is altijd dat de beste renners in de Pyreneeën niet de beste renners in de Alpen hoeven te zijn. Maar het blijft altijd een fantastisch schouwspel om de renners te zien klimmen en afdalen soms met gevaar voor eigen leven.